”Jag är glad över att vara ett deltagande bibliotek i den här kampanjen”

juni 28, 2011 at 11:48 f m Lämna en kommentar

Ett stort tack till er alla som tog er tid att besvara enkäten om den övergripande kampanjen. Det kom in 253 svar och svarsfrekvensen ligger på 65 %. Enkäten bestod av ett antal påståenden att ta ställning till samt frågan vilka lärdomar man gjort genom kampanjen. Citatet i rubriken är hämtat från enkätsvaren. I påståendet om man ställer sig positiv till kampanjen svarar tre fjärdelar att de är positiva eller mycket positiva. Ungefär lika många säger sig kunna stå för budskapet som förmedlades. I påståendet om kampanjen bidragit till att förändra bilden av biblioteket hos allmänheten ligger svaren mer i mitten av skalan. Det behöver gå längre tid och fler genomförda kampanjer innan det går att bedöma om bilden förändrats. Det är också svårt att bedöma om besökarnas attityder till biblioteket på det här sättet. Av svaren framgår också att många upplever att de blivit skickligare på att marknadsföra sitt bibliotek och att kampanjen haft betydelse för verksamheten.

 145 av respondenterna svarade på vilka lärdomar man gjort genom kampanjen. Många lyfter fram vikten av att synas, vikten av samarbete och ihärdigt arbete samt att man fått ett nytt tänk när det gäller marknadsföring. Andra lärdomar är hur mycket det ger att kampanja utanför ”huset” och att det är för tidigt att dra några egentliga slutsatser av kampanjens långsiktiga betydelse. Men internt på biblioteken kan vi se effekter. Man har fått ett annat tänk när det gäller att fokusera på målgrupper, fått en positiv utveckling i arbetsgruppen och hur man kan samverka utanför sin egen organisation. Att kampanjarbete tar tid och att det krävs god framförhållning är också viktiga lärdomar. Man har också fått möjlighet att diskutera verksamheten och biblioteket som varumärke på ett nytt sätt. Att ha en aktör som Kreation knuten till projektet upplevs positivt.

 Vad som inte upplevs lika positivt är att tiden inte alltid räcker till och att kampanjen låg för tidigt på året. Kommunikationen mellan klustergrupperna och övriga bibliotek behöver utvecklas för att alla ska känna sig uppdaterade och delaktiga.

 Det finns många kloka och intressanta kommentarer i enkäten. Här är några.

”Man kan aldrig marknadsföra något för mycket, och man ska aldrig ta för givet att något är självklart för låntagaren.”

”Jag tänker mer på marknadsföring, att synas utåt. Tänker mer på olika målgrupper.”

”Nyckelord som målgrupp, kanal, aktivitetsplan/kommunikationsplan har blivit viktigt i mitt arbete!”

”Jag har blivit mer uppmärksam på låntagarna och min egen attityd. Mer medveten om att man är bibliotekets ansikte utåt.”

”Tycker det är ett spel för galleriet (locka till oss mer folk och samtidigt pressad personal, nedskärningar) men budskapet är bra.”

 Ett par respondenter hade velat att kampanjen skulle synts i tv, radio och storbildsskärmar på stan. Det hade vi gärna velat men det innebär kostnader som inte finns i projektbudgeten. Vi måste välja de kanaler som passar vår ekonomi.

Vi fortsätter att följa upp personalens attityder, erfarenheter och upplevelser av kampanjerna. I slutet av året kommer det en ny enkät som jag hoppas så många av er som möjligt tar er tid att besvara. Dina svar är viktiga för projektet!

Enkäten i sin helhet finns här.

//Maria Lundqvist

Annonser

Entry filed under: Utvärdering.

Den digitalt nyfiknes material är klart! Kampanjmaterial till biblioteken

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


FUTURUM.KOM

Futurum.kom syftar till att stärka och lyfta fram den kompetens, service och innehåll som finns på våra bibliotek. Samtliga 25 bibliotek i Blekinge, Kronobergs och Kalmar län deltar samt Länsbibliotek Sydost och Regionbibliotek Kalmar.

Sigrids berättelse

Ahmeds berättelse

Monas berättelse

Carinas berättelse

Kampanjbilder

Senaste inläggen

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör sällskap med 34 andra följare


%d bloggare gillar detta: