Slutrapport Futurum.kom

februari 13, 2013 at 3:32 e m Lämna en kommentar

rapportNu är slutrapporten till Futurum.kom klar. Den berättar om projektet från början till slut och med olika utvikningar. Den innehåller också framgångsfaktorer och måluppfyllelse. Texterna är skrivna av undertecknade med bidrag från Christer Bergqvist, Angela Zetterlund, Fredrik Wiebert och kampanjgrupperna. Joakim Larnö har gjort layouten.

Här kan du ladda ner rapporten.

Rapporten kommer att skickas ut i fem exemplar till varje deltagande bibliotek.

Det känns skönt att ha kommit hit men nu återstår vårt fortsatta arbete med marknadskommunikation. Dialogseminarierna står för dörren.

Ett stort tack till alla som på olika sätt varit med och arbetet i projektet under resans gång.

//Maria och Lisa

Här är en sammanfattning av rapporten.

Futurum.kom var ett treårigt förändrings- och marknadskommunikationsprojekt som drevs 2010-2012 av Regionbiblioteket Kalmar län och Länsbibliotek Sydost tillsammans med de 25 kommunbiblioteken i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län. Syftet var att skapa bilden av biblioteket som ett kreativt nav för upplevelser, kunskap och information i lokalsamhället och som en demokratisk arena för alla. Målen var att skapa ett gemensamt varumärke för samtliga bibliotek i Kalmar, Kronobergs och Blekinge län, öka intresset för bibliotekens tjänster och service hos allmänheten, höja beredskapen och kompetensen för extern marknadskommunikation hos all bibliotekspersonal i tre län samt skapa ett pilotsamarbete mellan biblioteken i tre län som är av nationellt intresse.

Metoden för att uppnå mål och syften var att i samarbete med en kommunikationsbyrå kompetensutveckla personalen och genomföra externa marknadsföringskampanjer, allt med ett inkluderande och ett underifrånperspektiv. Totalt genomfördes två övergripanade kampanjer och sex målgruppsinriktade kampanjer. Kampanjerna föregicks av dialogseminarier där samtlig personal fick fortbildning i marknadskommunikation och möjlighet att påverka valet av målgrupper för kampanjerna. Plattformen Låna dig rik och kärnvärdena kreativ, kompetent, entusiastisk och lyhörd togs fram. Kampanjerna arbetades fram i olika arbetsgrupper tillsammans med kommunikationsbyrån. Olika budskap och kanaler valdes utifrån de olika målgruppernas behov.

Under projektets gång har enkäter och utvärderingar gjorts. Statistik och pressklipp har samlats in. Projektet har ökat kompetensen och medvetenheten hos personalen när det gäller marknadskommunikation. Varje bibliotek har deltagit i minst en arbetsgrupp och på så sätt varit med i en utvecklande process. De externa effekterna har varit svårare att dra några slutsatser kring även om statistiken i viss mån pekade uppåt vad gäller utlån, besök och nya låntagare jämfört med tidigare perioder. Ett vetenskapligt utvärderingsarbete om projektet har gjorts av Linnéuniversitetet.

Annonser

Entry filed under: Allmänt.

Anteckningar från styrgruppen ”Tillsammans är man starkare och syns mer”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


FUTURUM.KOM

Futurum.kom syftar till att stärka och lyfta fram den kompetens, service och innehåll som finns på våra bibliotek. Samtliga 25 bibliotek i Blekinge, Kronobergs och Kalmar län deltar samt Länsbibliotek Sydost och Regionbibliotek Kalmar.

Sigrids berättelse

Ahmeds berättelse

Monas berättelse

Carinas berättelse

Kampanjbilder

Senaste inläggen

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör sällskap med 34 andra följare


%d bloggare gillar detta: