Kampanjgruppen fortsätter sitt arbete

augusti 26, 2013 at 9:50 f m Lämna en kommentar

Efter en lång sommar är det dags att ta itu med höstens arbete. Den 21 augusti träffades kampanjgruppen igen. Den här gången i Kalmar. På förmiddagen träffade vi Fredrik Wiebert på Kreation för en inledande diskussion om kampanjen. Fredrik ville veta vad vi menar med biblioteket som mötesplats, vilken som är målgruppen, hur vi ser på målgruppen och vad som är kampanjerbjudandet. På eftermiddagen diskuterade vi själva vidare utifrån de här frågorna.

Kampanjen utgår från biblioteket som mötesplats för högintensiva möten, d.v.s. möten där människor med samma intressen träffas, umgås och byter erfarenheter och kunskaper. Med bibloteket som mötesplats menar vi att vi är på känd och neutral plats, är öppet, synligt och tillgängligt för alla. Det är dessutom gratis och kravlöst.

Kampanjens mål är att marknadsföra biblioteket som en möteplats där besökarna också kan vara med och skapa innehåll. Vi vill att människor ska känna till att biblioteket är ett ställe som de kan använda för att få utlopp för kreativitet och engagemang. Aktiviteterna som görs under kampanjen ska får höras och märkas och inte vara undanskymda.

Kampanjens målgrupp är personer som är engagerade i något ämne som man vill dela med sig av. Det kan vara personer från föreningar eller  enskilda med särskilda intressen. En blandning av åldrar, kön och intresse. Vi vänder oss till befintliga besökare och nya. Kampanjen ska berätta att biblioteket har rum för dig. Det biblioteket kan erbjuda målgruppen är plats, material, marknadsföring, distribution av affischer, rum samt förslag på litteratur.

Nästa gång gruppen träffas är 3 september. Då kommer vi att jobba vidare med marknadsplan, tipslistor och så vidare.

Vill du läsa mer om biblioteket som mötesplats är här två uppsatser som rekommenderas.
”Vi är platsen helt enkelt”. Folkbiblioteken och mötesplatsen – en diskursanalys
Biblioteket som mötesplats. Vad menas med det?

//Maria Lundqvist

Annonser

Entry filed under: Kampanjarbete.

Anteckningar från kampanjgruppens möte Vi har rum för dig!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


FUTURUM.KOM

Futurum.kom syftar till att stärka och lyfta fram den kompetens, service och innehåll som finns på våra bibliotek. Samtliga 25 bibliotek i Blekinge, Kronobergs och Kalmar län deltar samt Länsbibliotek Sydost och Regionbibliotek Kalmar.

Sigrids berättelse

Ahmeds berättelse

Monas berättelse

Carinas berättelse

Kampanjbilder

Senaste inläggen

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör sällskap med 34 andra följare


%d bloggare gillar detta: